سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارغوان(ابتهاج)

روز جمعه شانزدهم ماه مارس، حسین علیزاده آهنگساز برجسته و استاد مسلم سازهای سنتی و گروه  آنسامبل همآوران، در کنسرتی  در «رویس هال» دانشگاه لس آنجلس به اجرای برنامه پرداختند.

 دراین کنسرت آقای علیزاده  با نوآوری و تعبیر و تفسیری که از موسیقی سنتی ایرانی دارد، به همراه دو آوازخوان افسانه رسائی و پوریا اخواص، پژمان حدادی نوازنده تنبک ودف، علی بوستان نوازنده  سه تار ولوت، و  نیما و صبا علیزاده (دو قلوهای آقای علیزاده) نوازندگان لوت و کمانچه، قطعاتی را اجرا کردند.


یکی از جالب ترین نکات این کنسرت، معرفی ساز تازه ای به نام «شورانگیز» بود که جزو چند سازی است که  توسط حسین علیزاده طراحی شده است.


این ساز آمیزه ای است از سه تار و و تنبور و در نواختن آن از دو تکنیک مختلف اما همزمان استفاده می شود.


گروه همنوازی همآوران و  حسین علیزاده، در تور تازه خود که جمعه گذشته از تورنتو آغاز شده و پس از  اجرایی  در ساراتوگا در شمال کالیفرنیا به لس آنجلس آمد، تازه ترین آثار این آهنگساز نامزد جایزه «گرامی» را اجرا کرد.


اجرای کنسرت های اخیر آقای علیزاده همزمان بود با نامزدی تازه ترین  آلبوم او «به تماشای آب های سفید»، برای دریافت جایزه گرمی برای بهترین اثر موسیقی سنتی در رده بندی موسیقی جهان.


 این  سی دی کند و کاوی است در موسیقی سنتی ایران و موسیقی اصیل ارمنستان که در دورترین گوشه های موسیقیایی  به نوعی به  هم  پیوند  خورده اند و  یکی از قطعات آن بنام  «عاشقانه های ارمنی» به شیوه ای سحرانگیز توسط  نوازنده آمریکایی  ارمنی تبار «جیوان گاسپاریان»  بداهه نوازی شده است.


آقای علیزاده  یک بار در سال ۲۰۰۲  برای آلبوم «بی تو به سر نمی شود» به همراه دیگر استادان موسیقی ایران محمد رضا شجریان و کیهان کلهر  و یک بار دیگر هم برای آلبوم «فریاد» نامزد دریافت جوایز معتبر موسیقی «گرامی» در رده بندی «موسیقی جهان» شد. 


شهرت حسین علیزاده در غرب بیشتر به خاطر ساختن موسیقی متن فیلم هایی چون «گبه»  و  «زمانی برای مستی اسب ها» است که به طور مشخص نمایانگر نبوغ  این هنرمند  در نوآوری و  ترجمان موسیقی کلاسیک و  سنتی ایرانی به زبان امروزی است.
 
  انتشار آلبوم « به تماشای آب های سفید» در ایران به خاطر استفاده از یک آوازخوان زن در میان تندروهای مذهبی  سرو صدای زیادی ایجاد کرد. 


صدای دلنشین خانم افسانه رسائی یکی از شاگردان قدیمی حسین علیزاده در کنار یک آنسامبل کاملا مردانه در طول اجراهای  چند کنسرت که  به طور زنده در باغ های مرکز فرهنگی نیاوران برگزار شد، از درخشان ترین بخش های این اجرا ها به شمار می رود.


دانشگاه لس آنجلس  با برگزاری کنسرت های مختلف هر سال از هنرمندان برجسته ایرانی  برای اجرای برنامه در تالار با شکوه «رویس هال» دعوت می کند تا ضمن اجرای موسیقی  برای ایرانیان ساکن این ناحیه، اعضای جامعه آمریکایی را نیز با تازه ترین آثار و تحولات موسیقی این هنرمندان ایرانی آشنا کند.


نوشته شده در دوشنبه 86/1/6ساعت 11:53 صبح توسط امیر حسین یقموری نظرات ( ) |


آخرین مطالب
» صنعت و ...
عصر شعر
حسن کسایی هم رفت
عکس مستند در سفر اخیر مشهد
غلامعلی پیر ایرانی
[عناوین آرشیوشده]

Design By : RoozGozar.com