سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارغوان(ابتهاج)

اشعار استاد سخن سعدی شیرازی و آواز "محمدرضا شجریان" تحسین شیفتگان موسیقی سنتی ایرانی را در یکی از مشهورترین تالارهای موسیقی پایتخت انگلیس برانگیخت.


همنوازی موسیقی سنتی ایرانی گروه شجریان با حضور این استاد ایرانی به عنوان خواننده و رهبر گروه، مجید درخشانی نوازنده تار، همایون شجریان نوازنده تنبک و خواننده همراه، سعید فرج پوری نوازنده کمانچه و محمد فیروزی نوازنده بربط (عود) برگزار شد.


این برنامه که یکشنبه شب در تالار تاریخی و مشهور "کادوگان هال" در قلب لندن برگزار شد، شامگاه دوشنبه نیز در همین مکان اجرا می‌شود.


کنسرت گروه محمدرضا شجریان در لندن نخستین قسمت از تور بزرگ اروپایی این گروه است که طی هفته‌های آینده در دیگر شهرهای اروپایی ادامه می‌یابد.


استاد شجریان در این برنامه دو قسمتی که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید اشعار مختلفی را از شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی در قالب آواز و تصنیف با تک نوازی و اجرای جمعی خواند.


انحصاری بودن اشعار سعدی در بخش اصلی این برنامه موجب شد که تمام این کار با عنوان "سخن سعدی" اجرا شود.


مانند دیگر برنامه‌های سال‌های اخیر گروه شجریان، همایون فرزند استاد شجریان نیز چه به صورت هم آوایی، چه به صورت تکمیلی و چه در قالب گفت و شنفت آواز پدر نامدارش را همراهی می‌کرد.


در بخش اول برنامه که در دستگاه ماهور اجرا شد، نخست قطعه "انتظار" از آثار استاد درخشانی اجرا شد. سپس طی دو بخش دوگانه اشعاری از سعدی به همراه سازهای تک و اجرای دست جمعی خوانده شد.


در بخش میانی و پایانی این قسمت نیز تصنیف‌های "سرو چمان" و "سخن عشق" هر دو ساخته محمدرضا شجریان اجرا شد.


در نیمه دوم کنسرت گروه شجریان که در دستگاه‌های شور و افشاری انجام شد نخست قطعه دیدار از ساخته‌های استاد سعید فرج پوری اجرا شد و سپس به تناوب دو قسمت سازو آواز به اجرا درآمد.


در این قسمت همچنین قطعه چهار مضراب "رقص پروانه" ساخته سعید فرج پوری اجرا شد و قبل و بعد از آن نیز دو تصنیف "در بند عشق" و "عهد شکن" هر دو از ساخته‌های استاد شجریان اجرا شد.


شدت استقبال علاقمندان ایرانی و غیر ایرانی از کنسرت گروه شجریان به اندازه‌ای بود که با وجود طولانی‌تر شدن اجرای برنامه از زمان اعلام شده، پس از پایان اجرای برنامه اصلی نیز با آن که مسئولان تالار به خاموش کردن نور صحنه و بلندگوها و روشن کردن نور محل نشستن حاضران مبادرت کرده بودند، مردم با تشویق‌های بدون توقف خود گروه شجریان را مجبور کردند تا دوباره به صحنه بازگشته و تصنیف ضربی دیگری از اشعار مولانا با عنوان "برخیزای ساقی بیا" را اجرا کنند.


در این هنگام، با آنکه اجرای این تصنیف در تاریکی صحنه و بدون میکروفن که از ملزومات قطعی اجرای زنده موسیقی هستند برگزار شد، شجریان و همکاران هنرمندش به خوبی از اجرای این اثر جدید خود برآمدند و با پایانی خاطره انگیز، آخر هفته‌ای فراموش نشدنی را برای عاشقان موسیقی سنتی ایرانی به یادگار گذاشتند.


نوشته شده در دوشنبه 86/2/17ساعت 4:32 عصر توسط امیر حسین یقموری نظرات ( ) |


آخرین مطالب
» صنعت و ...
عصر شعر
حسن کسایی هم رفت
عکس مستند در سفر اخیر مشهد
غلامعلی پیر ایرانی
[عناوین آرشیوشده]

Design By : RoozGozar.com