سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارغوان(ابتهاج)

دانلود آهنگ آتش دل با صدای مرحوم تاج اصفهانی

با سلام خدمت دلشدگان عزیز

امروز مطلب جالبی و میخواهم بنویسم

حتما آهنگ (آتش دل) رو شنیدید و البته اگر هم نشنیدید برایتان آپلود کردم و البته حجمش رو هم کم کردم تا بتونید راحت دانلود کنبد

(1.42 MB )

و توضیحات جالبی هم در مورد خود آهنگ و اجراهایی که شده نقل کردم

توصیه میکنم حتما بخوانید(از دستتون میره)

دانلود و توضیحات در 

 

تصنیف دلنشین «آتش دل» در ابوعطا است که آهنگ زیبای آن یکی از چهار هزار کار آهنگسازی زنده یاد عبدالحسین برازنده و شعر لطیف آن از سروده های ناب استاد حسن صدر سالک است که درآستانه صدسالگی، خوشبختانه هنوز سرحال و سرزنده است. شعر و آهنگ و مایه این تصنیف، به حدی زیبا و جفت و جور و هماهنگ است که نظیر آن را در موسیقی سنتی ایران کمتر می توان یافت. اما متأسفانه همین کار زیبا و دلنشین از آغاز تا به امروز توسط چند خواننده صاحب نام و گاهی کمتر مشهور، با غلطهایی در شعر و ملودی خوانده شده و عجیب اینکه هر خواننده ای سعی کرده است به جای رفع اشتباهات خواننده قبلی، اشتباه تازه ای خلق کند، بل که از دیگران عقب نماند.
اصل ترانه به صورت کامل و بی کم و کاست:
در دل آتش... غم رخت، تا که خانه کرد
دیده سیل خون، به دامنم بس روانه کرد
آفتاب عمر من فرو، رفت و ما هم از، افق چرا... سر برون نکرد
هیچ صبحدم، نشد فلک... چون شفق ز خون دل مرا... لاله گون نکرد.
ز روی مهت جانا... پرده برگشا... در آسمان مه را منفعل نما...
به ماه رویت سوگند... که دل به مهرت پابند... به طره ات جان پیوند
فراق رویت... یک چند... به جانم آتش افکند... بکن به وصلت خرسند...
بیا نگارا... جمال خود بنما... زرنگ و بویت خجل نما... گل را...
رو در طرف چمن... بین بنشسته چو من. دل خون بس ز غم یاری غنچه دهن. گل درخشنده چهره تابنده... غنچه در خنده... بلبل نعره زنان. هرکه جوینده... باشد یابنده... دل دارد زنده بس کن آه و فغان.
ز جور مهرویان... شکوه گر سازی... به ششدر محنت... مهره اندازی
همچون «سالک» دست خود بازی... همچون سالک دست خود بازی...


نخستین خواننده ای که آتش دل را غلط خواند، تاج اصفهانی بود که هم در بیان کلمات و هم در اجرای آهنگ اشتباهات فاحش داشت و چون از علم تلفیق کلام و آهنگ بی بهره بود استاد برازنده و استاد سالک را بشدت دلگیر کرد و به قول آقای مهندس جمشید برازنده فرزند مرحوم استاد برازنده که خود شاعر، نوازنده، آهنگساز و خواننده قابلی است ـ دلیل اصلی اشتباه در کار هم این بود که شاعر و آهنگساز در اصفهان بودند و آلبوم در غیاب آنها بدون هیچگونه احساس مسؤولیتی در تهران ضبط شد!
بعدها، خانم پروین در برنامه گلهای ??? ـ خانم سیما بینا و آقایان ایرج، علیرضا افتخاری، مصطفی محبی زاده، اصغر شاهزیدی و چند خواننده کمتر شهرت یافته، همه اشتباهات تاج اصفهانی را تکرار کرده و گاهی اشتباهات دیگری رانیز بر آنها افزوده اند!
? ـ تاج اصفهانی ابتدا به جای «در دل آتش غم رخت » خوانده بود: «دل در آتش غم رخت!» و پس از رنجش و گلایه زنده یاد استاد برازنده و استاد حسن سالک، ناچار شد پس از ?ماه، اجرای تازه ای داشته باشد که خط اول تصنیف را صحیح خواند، اما بقیه اشکالات باقی ماند که جای طرح همه آنها در این مقال کوتاه نیست. همین قدر می توان گفت که زنده یاد جلال تاج اگرچه انسانی شریف و بااخلاق و خواننده ای مقتدر و خوش صدا بود، اما گاهی دراجراها لغزش شعرو آهنگ داشت و ظاهراً هیچیک از اطرافیان وی هم جرأت نمی کردند اشتباهات او را گوشزد کنند، چرا که به غلط فکر می کردند که احترام استاد را درهر حال باید نگه داشت!

((توضیحات به نقل از روی کلید سل))

لینک دانلود آهنگ :

http://ebtehaj.persiangig.com/audio/zir%20%20khaki/dar%20del%20atashe.mp3

=========================================

امیدوارم که مورد توجه شما قرار گرفته باشه

منتظر نظراتتان هستم

یا حق


نوشته شده در سه شنبه 87/4/11ساعت 3:41 عصر توسط امیر حسین یقموری نظرات ( ) |


آخرین مطالب
» صنعت و ...
عصر شعر
حسن کسایی هم رفت
عکس مستند در سفر اخیر مشهد
غلامعلی پیر ایرانی
[عناوین آرشیوشده]

Design By : RoozGozar.com