سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارغوان(ابتهاج)

اشعار استاد سخن سعدی شیرازی و آواز "محمدرضا شجریان" تحسین شیفتگان موسیقی سنتی ایرانی را در یکی از مشهورترین تالارهای موسیقی پایتخت انگلیس برانگیخت.


همنوازی موسیقی سنتی ایرانی گروه شجریان با حضور این استاد ایرانی به عنوان خواننده و رهبر گروه، مجید درخشانی نوازنده تار، همایون شجریان نوازنده تنبک و خواننده همراه، سعید فرج پوری نوازنده کمانچه و محمد فیروزی نوازنده بربط (عود) برگزار شد.


این برنامه که یکشنبه شب در تالار تاریخی و مشهور "کادوگان هال" در قلب لندن برگزار شد، شامگاه دوشنبه نیز در همین مکان اجرا می‌شود.


کنسرت گروه محمدرضا شجریان در لندن نخستین قسمت از تور بزرگ اروپایی این گروه است که طی هفته‌های آینده در دیگر شهرهای اروپایی ادامه می‌یابد.


استاد شجریان در این برنامه دو قسمتی که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید اشعار مختلفی را از شیخ مصلح‌الدین سعدی شیرازی در قالب آواز و تصنیف با تک نوازی و اجرای جمعی خواند.


انحصاری بودن اشعار سعدی در بخش اصلی این برنامه موجب شد که تمام این کار با عنوان "سخن سعدی" اجرا شود.


مانند دیگر برنامه‌های سال‌های اخیر گروه شجریان، همایون فرزند استاد شجریان نیز چه به صورت هم آوایی، چه به صورت تکمیلی و چه در قالب گفت و شنفت آواز پدر نامدارش را همراهی می‌کرد.


در بخش اول برنامه که در دستگاه ماهور اجرا شد، نخست قطعه "انتظار" از آثار استاد درخشانی اجرا شد. سپس طی دو بخش دوگانه اشعاری از سعدی به همراه سازهای تک و اجرای دست جمعی خوانده شد.


در بخش میانی و پایانی این قسمت نیز تصنیف‌های "سرو چمان" و "سخن عشق" هر دو ساخته محمدرضا شجریان اجرا شد.


در نیمه دوم کنسرت گروه شجریان که در دستگاه‌های شور و افشاری انجام شد نخست قطعه دیدار از ساخته‌های استاد سعید فرج پوری اجرا شد و سپس به تناوب دو قسمت سازو آواز به اجرا درآمد.


در این قسمت همچنین قطعه چهار مضراب "رقص پروانه" ساخته سعید فرج پوری اجرا شد و قبل و بعد از آن نیز دو تصنیف "در بند عشق" و "عهد شکن" هر دو از ساخته‌های استاد شجریان اجرا شد.


شدت استقبال علاقمندان ایرانی و غیر ایرانی از کنسرت گروه شجریان به اندازه‌ای بود که با وجود طولانی‌تر شدن اجرای برنامه از زمان اعلام شده، پس از پایان اجرای برنامه اصلی نیز با آن که مسئولان تالار به خاموش کردن نور صحنه و بلندگوها و روشن کردن نور محل نشستن حاضران مبادرت کرده بودند، مردم با تشویق‌های بدون توقف خود گروه شجریان را مجبور کردند تا دوباره به صحنه بازگشته و تصنیف ضربی دیگری از اشعار مولانا با عنوان "برخیزای ساقی بیا" را اجرا کنند.


در این هنگام، با آنکه اجرای این تصنیف در تاریکی صحنه و بدون میکروفن که از ملزومات قطعی اجرای زنده موسیقی هستند برگزار شد، شجریان و همکاران هنرمندش به خوبی از اجرای این اثر جدید خود برآمدند و با پایانی خاطره انگیز، آخر هفته‌ای فراموش نشدنی را برای عاشقان موسیقی سنتی ایرانی به یادگار گذاشتند.


نوشته شده در دوشنبه 86/2/17ساعت 4:32 عصر توسط امیر حسین یقموری نظرات ( ) |

همیشه هستند هنرمندانی که در میان همکاران خود از جایگاهی ویژه برخوردارند. استاد محمدرضا لطفی یکی از این هنرمندان است که همیشه حرفشان درمیان است.


او هم مانند سایر هم‌مسلکان خود با هر حرکت و صحبت سبب اخبار و توقعاتی می‌شود که گاه پاسخ دادن به آنها مشکل است.



لطفی پس از اقامت در ایران و راه‌اندازی مجدد موسسه آوای شیدا به آموزش گسترده هنرجویان موسیقی پرداخت و به تدریج انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت، مورد تقاضای مردم قرار گرفت.



به نظر می‌رسد در پی پاسخ به این درخواست، استاد لطفی پس از انتشار مجدد چند آلبوم با فرمت جدید (از جمله به یاد عارف، به یاد درویش‌خان، پرواز عشق، قافله‌سالار و...) آلبوم خموشانه، آلبوم «همیشه در میان» را به تازگی منتشر کرده است.



آنچنان که ایشان با ذکر خاطره‌ای از کنسرت منتج به این آلبوم در مقدمه کتابچه آن آورده. این اثر حاصل یک کنسرت روحانی در دستگاه شور است که لطفی آن را در فضایی آکنده از شادی دیدار مجدد دوستدارانش پس از چندسال به اجرا درآورده است. این آلبوم پس از نزدیک به بیست سال در دو سی‌دی یا یک کاست 90 دقیقه‌ای و در دو بخش منتشر شده است.
بخش اول این کنسرت به اجرای بداهه سه‌تارنوازی استاد لطفی در دستگاه شور با تنبک محمد هاشمی با اشعاری از سایه (هوشنگ ابتهاج) و حافظ است که در بین شاگردان استاد زبانزد است و گویی به خواست آنها نیز به انتشار آن توجه شده.
دومین بخش «همیشه در میان» به اجرایی خصوصی در سال 1362 برمی‌گردد که تار لطفی با همراهی تنبک زنده‌یاد استاد ناصر فرهنگ‌فر آن را خلق کرده است.
البته ناگفته نماند که همزمان با انتشار این آلبوم، آلبوم چهارگاه مجدداً و با شکل و شمایلی جدید از سوی این موسسه وارد بازار شده است.



این آلبوم آنچنان که استاد لطفی در مقدمه کتابچه آن یادآور شده است حاصل یک نشست دوستانه در یک غروب دل انگیز است . چهارگاه اثری است با حالتی متفاوت نسبت به سایر آثار لطفی که او نیز این نکته را یادآوری کرده است .



به هر حال هر اتفاقی از سوی این هنرمند قابل تامل و گوشزد است و امید می رود حضور او موجب استحکام هر چه بیشتر حلقه ارتباطی بین نسل امروز و دیروز باشد.

نظر یادتون نره


نوشته شده در جمعه 86/2/7ساعت 2:2 عصر توسط امیر حسین یقموری نظرات ( ) |

مسعود شعاری درباره ژانر این آلبوم گفت: این مجموعه ، نتیجه فعالیت‌‏ها و کنسرت‌‏های چند سال گذشته و در زمینه موسیقی تجربی تلفیقی است و هرگز در حیطه‌‏ی موسیقی کلاسیک ایران موسیقی دستگاهی نمی‌‏گنجد که در قالب لوح فشرده و شامل نرم افزاری از مجموعه فیلم و مصاحبه فعالیت‌‏های گذشته است .



بنابراین گزارش، این آلبوم با همکاری گروه همساز و نوازندگانی چون ،" در شن آنند" نوازنده طبلا، " آنتونی آردین" نوازنده ساکسفون ، وصال عرب زاده نوازنده سه تار ، "پژهام اخواص" نوازنده تنبک ، دمام ، کوزه ، علی سجادی نوازنده عود ، " سیامک صالحی" نوازنده سه تار "تهمینه شهسواری " نوازنده سه تار ، "نیما جوزی" نوازنده نی ،" سینا شعاری" درامز،" آرش میتویی" گیتار الکترونیک و "مسعود شعاری" به عنوان آهنگساز و سرپرست این گروه ساخته شده است .
براساس این گزارش، مسعود شعاری، آرش میتویی، درشن آنند ، آنتونی آردین و نیما جوزی تکنوازان این مجموعه موسیقایی هستند و صدابردار این اثر سینا شعاری است .



لازم به ذکر است ، آلبوم شباهنگ ، البوم سه تار نوازی سنتی ، ‌‏آلبوم کاروان صبا ، آلبوم انتظار ، آلبوم سیر ، کتاب گنجینه سه تار، کتاب کاروان صبا ، کتاب سیر و همچنین برگزاری کنسرتهای متعدد با هنرمندان و خوانندگان مختلف از جمله شهرام ناظری در داخل و خارج کشور در کارنامه هنری این آهنگساز وجود دارد .

نظر یادتون نره


نوشته شده در جمعه 86/2/7ساعت 1:58 عصر توسط امیر حسین یقموری نظرات ( ) |

«مختاباد» گفت: این آلبوم که برای سال پیامبر اعظم(ص) تهیه کرده‌ام بر اساس اشعاری از «مولانا»،«حافظ»و «بامداد جویباری» است که «سامان احتشامی» قطعات این اثر را تنظیم کرده است.
وی با اشاره به ارکستراسیون این اثر افزود: قطعات این آلبوم با ارکستر بزرگ و به خوانندگی من ضبط شده است.همچنین «ماه مجلس»،«رستاخیز»،«مستانه»،«درخت دوستی» و «موعود» از جمله قطعات این آلبوم هستند که بخشی از آنها در دستگاه ماهور و باقی نیز به صورت ترکیبی در دستگاه‌های شور واصفهان اجرا شده‌اند.
این خواننده در خصوص نام این آلبوم اظهار داشت: اسم این اثر «درخت دوستی» و یا«ماه مجلس»خواهد بود که تا یک ماه آینده به بازار موسیقی عرضه می‌شود.
«مختاباد»درخاتمه خاطرنشان کرد:این آلبوم را انجمن موسیقی ایران منتشر می‌کند.


«مختاباد»تا کنون آلبوهایی چون «قاصدک»،«بهشت من»،«رنگین کمان عشق»،«سفر عشق»،«بوی گل»،«داغ تنهایی»،«نقش خیال»،«ساقی رضوان»،«غوغای جان»،«همنوا»،«شکوه» و«ناز و نیاز»را منتشر و کنسرتهای بسیاری را در مناطق مختلف برگزار کرده است.


نوشته شده در پنج شنبه 86/1/30ساعت 10:25 صبح توسط امیر حسین یقموری نظرات ( ) |

روز جمعه شانزدهم ماه مارس، حسین علیزاده آهنگساز برجسته و استاد مسلم سازهای سنتی و گروه  آنسامبل همآوران، در کنسرتی  در «رویس هال» دانشگاه لس آنجلس به اجرای برنامه پرداختند.

 دراین کنسرت آقای علیزاده  با نوآوری و تعبیر و تفسیری که از موسیقی سنتی ایرانی دارد، به همراه دو آوازخوان افسانه رسائی و پوریا اخواص، پژمان حدادی نوازنده تنبک ودف، علی بوستان نوازنده  سه تار ولوت، و  نیما و صبا علیزاده (دو قلوهای آقای علیزاده) نوازندگان لوت و کمانچه، قطعاتی را اجرا کردند.


یکی از جالب ترین نکات این کنسرت، معرفی ساز تازه ای به نام «شورانگیز» بود که جزو چند سازی است که  توسط حسین علیزاده طراحی شده است.


این ساز آمیزه ای است از سه تار و و تنبور و در نواختن آن از دو تکنیک مختلف اما همزمان استفاده می شود.


گروه همنوازی همآوران و  حسین علیزاده، در تور تازه خود که جمعه گذشته از تورنتو آغاز شده و پس از  اجرایی  در ساراتوگا در شمال کالیفرنیا به لس آنجلس آمد، تازه ترین آثار این آهنگساز نامزد جایزه «گرامی» را اجرا کرد.


اجرای کنسرت های اخیر آقای علیزاده همزمان بود با نامزدی تازه ترین  آلبوم او «به تماشای آب های سفید»، برای دریافت جایزه گرمی برای بهترین اثر موسیقی سنتی در رده بندی موسیقی جهان.


 این  سی دی کند و کاوی است در موسیقی سنتی ایران و موسیقی اصیل ارمنستان که در دورترین گوشه های موسیقیایی  به نوعی به  هم  پیوند  خورده اند و  یکی از قطعات آن بنام  «عاشقانه های ارمنی» به شیوه ای سحرانگیز توسط  نوازنده آمریکایی  ارمنی تبار «جیوان گاسپاریان»  بداهه نوازی شده است.


آقای علیزاده  یک بار در سال ۲۰۰۲  برای آلبوم «بی تو به سر نمی شود» به همراه دیگر استادان موسیقی ایران محمد رضا شجریان و کیهان کلهر  و یک بار دیگر هم برای آلبوم «فریاد» نامزد دریافت جوایز معتبر موسیقی «گرامی» در رده بندی «موسیقی جهان» شد. 


شهرت حسین علیزاده در غرب بیشتر به خاطر ساختن موسیقی متن فیلم هایی چون «گبه»  و  «زمانی برای مستی اسب ها» است که به طور مشخص نمایانگر نبوغ  این هنرمند  در نوآوری و  ترجمان موسیقی کلاسیک و  سنتی ایرانی به زبان امروزی است.
 
  انتشار آلبوم « به تماشای آب های سفید» در ایران به خاطر استفاده از یک آوازخوان زن در میان تندروهای مذهبی  سرو صدای زیادی ایجاد کرد. 


صدای دلنشین خانم افسانه رسائی یکی از شاگردان قدیمی حسین علیزاده در کنار یک آنسامبل کاملا مردانه در طول اجراهای  چند کنسرت که  به طور زنده در باغ های مرکز فرهنگی نیاوران برگزار شد، از درخشان ترین بخش های این اجرا ها به شمار می رود.


دانشگاه لس آنجلس  با برگزاری کنسرت های مختلف هر سال از هنرمندان برجسته ایرانی  برای اجرای برنامه در تالار با شکوه «رویس هال» دعوت می کند تا ضمن اجرای موسیقی  برای ایرانیان ساکن این ناحیه، اعضای جامعه آمریکایی را نیز با تازه ترین آثار و تحولات موسیقی این هنرمندان ایرانی آشنا کند.


نوشته شده در دوشنبه 86/1/6ساعت 11:53 صبح توسط امیر حسین یقموری نظرات ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

آخرین مطالب
» صنعت و ...
عصر شعر
حسن کسایی هم رفت
عکس مستند در سفر اخیر مشهد
غلامعلی پیر ایرانی
[عناوین آرشیوشده]

Design By : RoozGozar.com